Un model cu o adevarata istorie – Jaguar XJ
Jaguar XJ este unul dintre cele mai longevive nume de modele din industrie. XJ și-a făcut debutul în septembrie 1968 ca model din 1969, iar sedanul emblematic Jaguar este încă sub numele de XJ 47 de ani mai târziu.
1970 Jaguar XJ6
Există un motiv întemeiat pentru care un sedan Jaguar lansat la sfârșitul anilor ’60 ar trebui să dea naștere unui nume atât de longeviv. La introducerea sa, XJ a stabilit un nou standard pentru sedanurile de lux europene. Presa s-a exclamat. În Marea Britanie, Motor a spus: „Credem că în comportamentul său se apropie mai mult de perfecțiunea generală decât orice altă mașină de lux pe care am testat-o, indiferent de preț.” În SUA, Road Test a exclamat: „Jaguar XJ6 este, de asemenea, cea mai bună mașină pe care am condus-o vreodată, iar raportul său de rulare/manevrabilitate nu este egalat de nicio altă mașină la care ne putem gândi”. Road & Track a considerat că XJ este „îngrozitor de tăcut, glorios de rapid și sigur”.
Multe dintre componentele noului XJ erau familiare. Motorul XK de 4,2 litri cu șase cilindri a fost lansat în 1948. Era un design avansat de dohc care a propulsat cinci câștigători de la Le Mans și totuși era durabil. Standardele de emisii au început să reducă puterea designului vechi de 20 de ani, dar cei 245 de cai putere au oferit o performanță bună – Road & Track susținea că viteza maximă era de 124 mph, cu 0-60 mph în 10,1 secunde. Suspensia sa spate independentă a fost introdusă în E-Type și Mark X în 1961.
Între timp, corpul era complet nou. A folosit o construcție unitară cu suspensia purtată de subcadre montate pe cauciuc pentru a izola șocurile și vibrațiile rutiere.
Așa cum ingineria lui XJ a primit o mare apreciere, stilul a atras și el laude. Fondatorul Jaguar, Sir William Lyons, a câștigat renume pentru stilul său pentru mașinile sport XK120 și E-Type. XJ a fost poate cel mai bun design al lui sedan. Aspectul originalului XJ a avut atât de mult succes încât Jaguar a folosit variații ale temei până în 2009. În interior se aflau lemnul și pielea așteptate de la un Jaguar. Tabloul de bord a urmat aspectul E-Type cu o gamă completă de indicatori și un rând lung de comutatoare basculante.
Cererea a fost mare pentru XJ6, dar producția a întârziat să se miște. Compania-mamă a lui Jaguar, British Leyland, era într-o tulburare continuă. Jaguar a avut dificultăți în obținerea componentelor, iar tulburările de muncă au fost o problemă constantă. În Anglia, așteptarea pentru livrare a fost de peste 12 luni. Într-adevăr, furnizarea și fiabilitatea ar fi provocări persistente pentru XJ.
Cu toate acestea, calitățile inerente bune ale lui XJ au păstrat designul original în producție până în 1992. Pe parcurs, a fost adăugat un XJ12 cu motor V-12. Au existat și actualizări din Seria II și Seria III. Un XJ6 cu totul nou – deși cu un stil care reflectă originalul – a apărut în 1986. Cu toate acestea, compartimentul său de motor era prea îngust pentru V-12, așa că Seria III XJ12 a rămas în producție până în 1992.
Jaguar XJ6 din 1970 este din primul an de import în America. Este echipat cu o transmisie automată Borg-Warner cu trei trepte, care a venit standard pe modelele XJ care se îndreaptă spre SUA. Când a fost fotografiat, a fost în mâinile celui de-al treilea proprietar al său, Don Magargee (decedat de când) din Villa Park, California.